Missie
Wij, het team van de Korenaar, werken vanuit de missie: “ Ieder kind mag zich gekend weten”. Dit doen wij door in een sfeer van openheid, respect en goede samenwerking tussen het team, de leerlingen en de ouders te werken aan de gestelde doelen.
Onze doelen zijn gericht op goed onderwijs, goede resultaten, eigenaarschap, relatie, competentie en autonomie.
Visie
Leerlingen zijn unieke, veelzijdige individuen met hun eigen talenten. We zien het als een uitdaging om leerlingen te begeleiden bij hun eigen continue ontwikkelingsproces. Ouders zijn voor ons belangrijke partners, wij werken samen met ouders en kinderen aan de ontwikkeling van het kind. De basis voor dit partnerschap is wederzijds vertrouwen en gelijkwaardigheid.
Onze unieke kracht is onze gedrevenheid en passie om als team, vanuit gedeelde verantwoordelijkheid, voor alle kinderen passend onderwijs te verzorgen waarbij kinderen zich in een veilig pedagogisch klimaat optimaal kunnen ontwikkelen.
Ons hoofddoel is er aan mee te werken kinderen gelukkige mensen te laten worden. Naast een onderwijstaak hebben de leerkrachten dan ook een pedagogische taak.
Wij weten dat kinderen zich prettig moeten voelen, om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Wij creëren een goed pedagogisch klimaat waarin we samen zorgen voor respect, veiligheiden aandacht voor alle leerlingen. Dit doen wij met passie en zoeken daarbij naar nieuwe mogelijkheden zodat alle leerlingen zich breed en optimaal kunnen ontwikkelen.
Wij, kinderen en leerkrachten, voelen ons verantwoordelijk voor elkaar. Deze gedeelde verantwoordelijkheid komt tot uiting in de manier van samenwerken in de units.
Wij gaan uit van de waarden en normen van de christelijke levensbeschouwing, de omgang met elkaar en de behandeling van de leerstof worden bepaald door het besef dat we niet zomaar op de wereld zijn. Wij willen de kinderen eerlijkheid, respect en vertrouwen bijbrengen, ze helpen te ontwikkelen tot zelfstandige en weerbare burgers.
We streven ernaar om een afspiegeling te zijn van de maatschappij, waarin kinderen leren probleemoplossend te denken. In ons onderwijs sluiten we zoveel mogelijk aan op de persoonlijke ontwikkeling van het individuele kind binnen de groep. Een optimale ontplooiing van de mogelijkheden van het kind staat ons hierbij voor ogen.
We zien dat kinderen die betrokken zijn bij het leerproces en er plezier bij hebben, tot betere resultaten komen. We proberen zoveel mogelijk die betrokkenheid en dat plezier te stimuleren, door een beroep te doen op het eigenaarschap van hun eigen leerproces. We zijn voortdurend op zoek naar de onderwijsbehoeften van de kinderen door een onderzoekende houding van het team. We zien ouders daarbij als belangrijke partners.
We willen dat kinderen zich bij ons op school veilig voorbereiden op hun plek in een diverse maatschappij. Het leren in deze eeuw vraagt van ons dat kinderen zich ontwikkelen binnen stabiele relaties tussen ouder, kind en leerkracht. De handvatten die wij voor ogen hebben zijn o.a. een probleemoplossend vermogen, de vaardigheid om te communiceren en samenwerken/samen leren.
De school is niet verbonden met een bepaalde landelijke of plaatselijke geloofsgemeenschap. Van de ouders van de kinderen wordt gevraagd de protestants-christelijke grondslag en doelstelling van de school te respecteren.
De achtergrond van leerkrachten is pluriform. De gezamenlijke visie wordt gekend en uitgedragen.
Identiteit
Onze school is een christelijke basisschool. Dat betekent dat wij het belangrijk vinden om de kinderen in aanraking te brengen met de normen en waarden van het Protestants-christelijke geloof. Op de Korenaar wordt godsdienstige vorming gegeven. Wij besteden daarbij aandacht aan verhalen uit de Bijbel en zingen liedjes over die verhalen.
De omgang met elkaar en de behandeling van de leerstof worden bepaald door het besef dat we niet zomaar op de wereld zijn.
Wij hebben respect voor andere geloven en heten iedereen welkom op onze school.
Wij willen een school zijn waar personeel en leerlingen betrokken zijn en zich thuis voelen. Een sfeer waar kinderen en leerkrachten met plezier werken en betrokken zijn, waarin ieder zich veilig en gewaardeerd voelt.
In zo'n sfeer kunnen kinderen zich veilig voelen en leren zij respect te hebben voor elkaar, samen te werken en voor zichzelf op te komen. De kinderen spelen en leren in een sfeer van zorg voor elkaar en hun omgeving. Vanuit onze christelijke identiteit werken we vanuit de kernbegrippen respect, acceptatie, waardering en zorg voor elkaar.
Een keuze voor een christelijke school is niet vrijblijvend. Van iedereen wordt verwacht dat er aan de lessen, activiteiten en vieringen in de kerk wordt deelgenomen. Van onze kant gaan wij ook respectvol om met andere geloofsovertuigingen, zolang de opvattingen daarvan niet botsen met onze christelijke waarden en normen.
Ten aanzien van de omgangsvormen, gedragingen, kledingkeuze en taalgebruik, verwachten we een opstelling en houding van alle betrokkenen, passend bij de identiteit van de school. In de praktijk betekent dit dat zowel ouders, kinderen als personeel van de school op een veilige en respectvolle wijze met elkaar omgaan in gedrag en taalgebruik.