Opvang
We vinden het belangrijk dat onderwijs en opvang naadloos op elkaar aansluiten. Wanneer kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, school en buitenschoolse opvang onder één dak zijn te vinden, spreken we van een Integraal Kindcentrum (IKC). Meer informatie over dit onderwerp treft u aan op de pagina IKC van de Agora website.
Wij merken dat de peuters van ‘peuterspeelzaal de Korenaar’ een prettige en rustige start hebben op school en dat het wennen veel makkelijker gaat.
Goed onderwijs betreft voor Agora een drietal samenhangende terreinen waarvan de brede ontwikkeling van kinderen in integrale kindcentra er één is. De Stichting Agora anticipeert op de dynamiek in de samenleving, zowel op micro- als op macroniveau. Wij realiseren, in samenwerking met partners, dagarrangementen in een doorgaande lijn binnen- en buitenschools leren vanuit een gedeelde pedagogie. Dit doen wij door onder andere onze scholen door te ontwikkelen naar integrale kindcentra.
In essentie betreft deze ontwikkeling:
- Een stimulerende omgeving. In samenwerking met onze partners stimuleren wij leren, spelen, ontdekken en ontwikkelen bij kinderen van 0 of 2,5 jaar tot 13 jaar. Opvang en onderwijs onder één regie, één beleid en met één team.
- Samenwerking en communicatie. We werken respectvol en gelijkwaardig samen met de ouders en andere partners vanuit een gedeelde pedagogie.
- Educatief partnerschap is onderdeel van ouderbetrokkenheid. In de ontwikkeling van ieder individueel kind hebben ouders, onderwijs, opvang en kind ieder eigen en gedeelde verantwoordelijkheden.
Voor de Korenaar betekent dit ten eerste dat we deel uitmaken van De Brede School Oostzaan. In de Brede School zijn de andere scholen en de kinderopvang Tinteltuin vertegenwoordigd. We organiseren sportieve en culturele activiteiten na schooltijd en soms ook onder schooltijd voor alle kinderen uit het dorp. Het doel is om alle kinderen gelijke ontwikkelingskansen en een doorgaande ontwikkeling te bieden. Bovendien wordt zo de samenhang in het dorp versterkt.
De eerste stappen naar de vorming van een Integraal Kindcentrum in de Korenaar zijn gezet door de samenwerking met onze partner kinderopvang Tinteltuin. Zij bieden al jaren naschoolse opvang aan op de Korenaar. Op maandag, dinsdag en donderdag worden 40 kinderen in de aula en lokaal A van de Korenaar, na schooltijd opgevangen.
Sinds 2016 is ook de peuterspeelzaal van Tinteltuin gevestigd in de Korenaar.
Peuterspelen op de Korenaar is mogelijk op woensdag- en vrijdagochtend. Aanvullend wordt op andere dagdelen ook op het Luchtkasteel ‘peuterspelen De Korenaar’ aangeboden. De leidsters van de peuterspeelzaal werken samen met de leerkrachten van unit 1/2. De peuters zijn betrokken bij de activiteiten en festiviteiten van de school en werken aan dezelfde thema’s. De doorgaande lijn van peuters naar kleuters verloopt op deze manier heel natuurlijk en de kinderen zijn optimaal voorbereid op de overstap naar groep 1. De Korenaar en Tinteltuin werken samen aan beleid op deze doorgaande lijnen. Om dit beleid in de praktijk te kunnen brengen werkt Kelly de Bruin zowel bij Tinteltuin (BSO en peuterspelen) en bij de Korenaar (onderwijsassistent unit 1/2).
Wij merken dat de peuters van ‘peuterspeelzaal de Korenaar’ een prettige en rustige start hebben op school en dat het wennen veel makkelijker gaat.
Informatie over naschoolse opvang of peuterspelen vindt u op de website van Tinteltuin www.tinteltuin.nl